אמנון לוי, "החרדים":

במאבק על הצניעות מתגלה אחד המאפיינים הברורים ביותר של החברה החרדית. החשבת התוצאה יותר מן הדרך להשגתה. כי לחברה החרדית חשוב שמטרותיה יושגו, ואין היא רוצה להעמיד את הגברים במבחן. היא לא תגיד משהו בנוסח: אדרבא, ילכו הנשים כפי שהן רוצות, ונראה איך הגבר יעמוד במבחן הזה. היא לא תגיד כך, כי לא המבחן חשוב לה. ההצלחה והתוצאה הן החשובות. ובהומור טיפוסי יספרו את הסיפור על אותו חרד שנשאל מדוע הוא מתנגד לגיוס בנות לצה"ל. טענו נגדו: "הרי אם הבנות חונכו כראוי, הן  תשמורנה על עצמן במסגרת הצבאית. איזהו גיבור הכובש את יצרו." כך אמרו לו לחרד בניסיון לשכנעו. והוא ענה בשקט, אך בביטחון: "לא גיבורות אנחנו מחפשים, אלא בתולות." (עמ' 74)

 

"לפני אחד הרבנים החשובים ביותר בחיפה הובא מקרה קשה של מריבה בין זוג מחסידי בעלז. היה מדובר בזוג שאימץ ילדה לשם מצווה בגיך רך. הילדה נלקחה אל ביתם, לאחר שלא היה לה מקום אחר להיות בו. היא גדלה בבית החסידי בחום ובאהבה. הדברים הסתדרו עד גיל שמונה לערך. אז החלו הבעיות. הבעל טען, כי חובה להוציא אותה מהבית. היא כבר אישה, ולא סתם אישה, אלא זרה. כשהוא נמצא אתה לבד, יש חשש ייחוד. כשהיא שרה בליל שבת בארוחת הערב, הוא נשחף לקול אישה זרה, וקול באישה ערווה. כשהילדים האחרים רצים בבוקר למיטת ההורים, נוצרת בעיה אתה.

אם המשפחה, שהתקשרה מאוד לילדה, סירבה להוציא אותה מהבית, מה גם שלילדה לא היה לאן ללכת. על רקע זה נוצרו חיכוכים בין בני הזוג. בסופו של דבר הוחלט להוציא אותה מהבית. הילדה המתבגרת הייתה פיתוי ואיום, שהחסיד הבעלזי לא היה יכול לעמוד בו." (עמ' 121)

 


אמנון לוי, החרדים, כתר.

One thought on “אמנון לוי, "החרדים":”

  1. יש חרדיות ויש יהדות. ולקחת ציטוטים מאנשים דתיים שאינן בקיאים בהלכה. זה לא חוכמה
    בדיוק כפי שאיני הלך לשאול סטודנט במתמטיקה. שאלות מאוד מורכבות אלא הלל לפרופסור.
    זה נכון שעצור איזהוא ״הגיבור הכובש את יצרו״ אך זה רק כאשר כבר אדם ניקלע לתוך הניסיון. ומנגד כתוב שאסור לאדם להעמיד עצמו בנסיון שכן זה רשע.
    בדיוק שאין הגיון שאדם יודע שהו מנשא לעשות דיאטה. אז יפה שהוא מתגבר
    אך יעלה על הדעת שהוא דווקא יכנס לחנות מלאה בעוגות ואוכל משמען. עוד שאפילו אין בעודו לקנות דבר,הרי שאין זו גבורה אלא טיפשות.
    ולגבי הילדה המאומצת. חבל על ההבל הנוראה
    שנעשה בנפשה של ילדה. יש הרבה ילדים מאומצים בחברה החרדית. והילדים גדלים באהבה והתפארת. נראה שדווקא את מי שהיה צריך להוציא לטיפול דחוף זה את האב.
    השמח להיות בקשר. ובכלל בעלי הוא רב מוסמך והיה רבה הראשי של יפן. והיום רב צבאי בצבא האמריקאי. אם יש לך שאלות אנו תמיד שמחים לשתף פעולה.
    מי שעובד אמל אלוקים מסיים לעבוד שהוא מת

השאר תגובה