דניאל ברנד, "במלכודת הרשע, האדישות והסילוף": את מי לא רצתה הנהגת היישוב להציל

"אמי בעלת האומץ של 'ארית', כהגדרת הגרמנים, […] שאיש מקרוביה לא היה בין ניצולי הרכבת, שבלעדיה כל מפעל ההצלה לא היה מתממש, נמחקה מההיסטוריה. אבי נרדף והוכפש עד יום מותו, ועודנו מושמץ, על מאמציו להציל יהודים, וכל זאת עקב החשש מפני חשיפת מחדליה של ההנהגה בת זמנו," כותב דניאל ברנד, בדברי הסיכום של ספרו, במלכודת הרשע, האדישות והסילוף שראה אור לאחרונה. (ברנד סבור שהגרמנים כיבדו את אמו, הנזי ברנד, כי עמדה בגבורה בעינויים שעינו אותה ההונגרים, כשניסו לחלץ ממנה פרטים על מסעו של בעלה, יואל ברנד לקושטא. לפי דניאל ברנד, היה לגרמנים חשוב שהמידע לא ידלוף אל ההונגרים ולכן העריכו את כוח העמידה של אמו).

ספרו של דניאל ברנד נוגע שוב, כמו כמה ספרים אחרים שראו אור בשנים האחרונות, בהתרחשויות שהתלוו להשמדת יהדות הונגריה, לקראת סוף מלחמת העולם השנייה, במאמצים להציל יהודים, ובמגעים שהתנהלו עם הגרמנים כדי לממש "עסקה" לפיה באמצעות כסף או סחורות, למשל משאיות שהרייך הגרמני נזקק להן, ייפָּדו חייהם של מאות אלפי יהודים.

דניאל ברנד, יליד 1940, מקדים ומסביר בפתיחת ספרו כי אמנם היה עד לכמה מהשיחות והאירועים שהוא מתאר, אבל מאחר שהיה ילד בן חמש כשהמלחמה הסתיימה, הוא אינו סומך על זיכרונו ועל מה שידוע לו מאז, אלא נשען על עדויות ומסמכים שחקר.

מגמתו של ברנד גלויה וברורה לחלוטין: הוא מבקש לטהר את שם אביו, שהוכפש והושמץ לאורך השנים, ולחשוף את מעשי הגבורה וההקרבה העצמית של אמו, לתאר את תרומתה הנסתרת למעשי ההצלה, ולהוכיח שרבים חבים את חייהם בעיקר, או אפילו רק, לה.

משימתו מובנת ויש לומר שהוא גם משכנע בדבריו, אלא שיש עניין מרכזי שנשאר לטעמי לא פתור, תמוה, ואפילו בעייתי. הנזי, אמו של דניאל ואשתו של יואל ברנד, הייתה קרובה מאוד אל רז'ו (ישראל) קסטנר. דניאל עצמו כותב שאמו אהבה מאוד את קסטנר. את עוצמת הקשר ביניהם אפשר להסיק מכך שהנזי הייתה האדם היחיד שאינו נמנה עם בני משפחתו של קסטנר שביקר אצלו בבית החולים אחרי שנורה ושכב פצוע, עד שמת מפצעיו. (שני מתנקשים ירו בו זמן לא רב אחרי שבית המשפט קבע כי "מכר את נשמתו לשטן", משמע – היה בוגד ששיתף פעולה עם הנאצים).

האם הספר שלפנינו מצייר את קסטנר כמי שמעורר אהבה? האם אפשר להבין את רגשותיה של הנזי ברנד כלפיו? לחלוטין לא.

מי שקרא כמה מהספרים הקודמים שנכתבו על קסטנר אינו מופתע. מכולם מצטייר אדם יהיר, נהנתן ולא אמין. הדוגמאות רבות.

למשל, אצל ברנד, "[קסטנר] היה היחיד שכספי הסיוע שהתקבלו מחו"ל היו מקור פרנסתו. על רקע זה עלו נגדו תלונות לא מעטות על רמת חיים מוגזמת בהתחשב במצב, במקורות המימון ובאמצעים שהעמידה הוועדה לרשות הפליטים לצורך מחייתם בהונגריה". כלומר – כספים שהיו מיועדים לפליטים יהודים מהמזרח, שימשו אותו כדי לחיות חיים נוחות ראוותנים!

ברנד רומז לא פעם לאורך הספר שקסטנר שינה מסמכים לטובת עצמו, שניכס הישגים לא לו, שלא פעם עסק בטיפוח האגו, במקום בעשייה למען הזולת.

הספר Kasztner's Crime מאת פול בודנור, היסטוריון בריטי, שראה אור בשנה שעברה, מתאר את קסטנר לא רק כאדם לא סימפטי, אלא כמי שעשה מעשים איומים, למעשה – פשעים. למשל, גם דניאל ברנד וגם פול בוגדנור מסכימים כי קסטנר הוא זה ש"דיווח לגרמנים על דעת עצמו על נוכחותם של הצנחנים [הארץ ישראלים] שעות ספורות אחרי היעלמותו של [אחד הצנחנים, ששמו] גולדשטיין". ברנד מנסה למצוא הסברים למעשה. בוגדנור בספרו מראה מדוע אי אפשר לקבל אותם!

מעניין לראות איך דניאל ברנד כמו מהלך בין הטיפות בכל מה שקשור בקסטנר ובהתנהלותו. בכל פעם שמתעוררת סוגיה כלשהי הקשורה באיש, מפזר ברנד מעין מסך ערפל סביב מעשיו. מצד אחד – מראה עד כמה קסטנר היה לא מוסרי ולא ישר, ומצד שני כאילו "מוותר" לו, ומחפש הסברים מקילים להתנהגותו. לדוגמה – נסיעתו של קסטנר מבודפשט לעיר הולדתו, קלוז' (קולוז'וואר), ביום שהחלה הגטואיזציה. דניאל ברנד תוהה עם מי דיבר קסטנר באותה נסיעה, אך אינו חושף את החלקים התמוהים מאוד, המצביעים, כפי שפול בוגדנור מראה, על הסבר אחד: קסטנר לא קיבל רשות מהגרמנים לנסוע לקלוז', אלא הם אלה שששלחו אותו לשם! מדוע? במטרה אחת ברורה: כדי ש"ירדים" את הקהילה, ירגיע את היהודים, ישכנע אותם שאין צורך שיעשו משהו כדי להציל את עצמם (למשל – לברוח לרומניה שגבולה היה קרוב מאוד לעירם. אלה שבכל זאת נהגו כך, למרות דברי ההרגעה, ניצלו). מה היה האינטרס שלו להרגיע את היהודים? התשובה פשוטה: כך יכול היה להמשיך בתוכנית ההצלה של "רכבת המיוחסים". הקְרבה של רבבות, כדי להציל 1,684 איש. דניאל ברנד כמו מסרב לגעת באמת, או אפילו לראות אותה. הוא ממשיך לדבוק בתפישה (שתאמה את תוכניותיהם הרצחניות של הגרמנים ואיפשרה את מימושן!) שגם לוא ידעו היהודים על מה שצפוי להם, לא היו יכולים לעשות שום דבר כדי להינצל, אלא היו רק יוצרים מהומות ואי סדר. את מי שירתה הצייתנות? למי הועיל שיתוף הפעולה של היהודים, שעלו על הרכבות (בדרכם לאושוויץ) בלי לעשות מהומה? לא את הקורבנות, שלא היה להם מושג מה עתיד לקרות בעוד ימים ספורים. הז'נדרמים ההונגרים שהעלו את היהודים על הרכבות הופתעו משיתוף הפעולה. הם ציפו למאבקים, אבל אלה לא התרחשו!

המעטים שהמידע הגיע אליהם, ברחו. דניאל ברנד כותב ש"אין לשלול את האפשרות שאותם אנשים שהוזהרו העמידו פנים שאינם מאמינים למידע. כך הם נמנעו מהחובה להפיץ את המידע ובו בזמן חיפשו דרכים למלט את עצמם". כלומר – היו מעטים שכן זכו לקבל את המידע מציל החיים. מה עם כל האחרים? האם לא הייתה לכולם הזכות לדעת את מה שקסטנר ידע בוודאות (גם דניאל ברנד ער לכך, ומוכיח זאת)? דניאל ברנד, כמו תומכיו של קסטנר, מנסה להוכיח שגם כשהגיעו אל היהודים פרטים על ההשמדה, הם סירבו להאמין, אבל "שוכח" – לא מזכיר כלל! – את ההטעיה המכוונת, את ההבטחות לכך שהם נוסעים לגור עם בני המשפחות שלהם בכפר בדוי, קרנימזו, שם יעבדו כביכול בחקלאות! כן, ההנהגה, וקסטנר בראשה, דאגה להפיץ את השמועות האלה. לחזק אותן. להעביר אל היהודים גלויות מרגיעות שבני המשפחה שלהם אולצו לכתוב לפני שנרצחו במחנה ההשמדה! את כל אלה דניאל ברנד כלל לא מזכיר!

במשפט הדיבה של קסטנר נגד מלכיאל גרינוולד, שאל שמואל תמיר, סנגורו של גרינוולד, את קסטנר מדוע לא הזהיר את היהודים שחיו בפריפריה. מדוע לא התריע בפניהם והסביר להם מה צפוי להם. תשובתו מעוררת הפלצות של קסטנר, כפי שהיא מופיעה בפרוטוקולים של המשפט היא: "לא היה לי זמן"! את כל זה דניאל ברנד לא מזכיר במילה!

דוגמה אחרת: פרשת הצנחנים שצנחו בהונגריה ונתפשו עד מהרה, חנה סנש, יואל פלגי ופרץ גולדשטיין. ברנד מיטיב לתאר את הרשלנות הפושעת שבה נשלחו הצעירים הללו, במהלך משולב של הבריטים והיישוב היהודי בארץ ישראל. אבל גם פה הוא מאמץ את השיח של קסטנר. אכן, לא היה אפשר להציל את הצנחנים. אכן, הגעתם סיכנה את יציאתה של "רכבת המיוחסים". אבל מכאן ואילך, התיאור של מה שקרה רחוק מאוד ממה שברנד מעלה בספרו. למשל: אמה של חנה סנש סיפרה במשפט הדיבה נגד גרינוולד איך התדפקה שוב ושוב על דלתו של קסטנר. איך נהדפה. איך לא הצליחה לדבר אתו (ולא משום שהגיעה לדירה הלא נכונה, כפי שברנד מנסה לתרץ!). כנראה שבאמת לא היה אפשר להציל את סנש. אבל זה לא מסביר את ההתאכזרות של קסטנר אל אמה. את סירובו לפגוש אותה, ולוא לרגע. האם רצתה שלפחות יעביר אל חנה חבילה שהכינה בעבורה, אבל קסטנר סירב לפגוש אותה. בדיעבד, במשפט, טען שניסה כביכול למצוא לחנה עורך דין. השקר נחשף בחקירה הנגדית.

חנה סנש

את השקרים, ההתפתלויות והזיופים של קסטנר הנוגעים בהוריו, יואל והנזי, מתאר דניאל ברנד בלי כחל ושרק, אבל ממשיך לגבות את קסטנר בעניינים אחרים – אולי בשם האהבה שאמו רחשה כלפי האיש.

הוא מגן על קסטנר עד כדי כך, שהוא מספר על פסק הדין השני, שניתן אחרי מותו קסטנר בערעור לבית המשפט העליון, וטוען כי המשפט מפסק הדין הראשון לפיו קסטנר "מכר את נשמתו לשטן" היה אמירה "אומללה".

פול בוגדנור מפריך בספרו את מירב הטיעונים שנכתבו בפסק הדין השני, ומראה מדוע וכיצד השופטים טעו בפרשנויותיהם, שנטו כל העת להקל על קסטנר ו"להבין" אותו, ומראה כיצד חלק גדול מהראיות המוכרות כיום לא היו ידועות אז לשופטים.

אבל לא קסטנר נמצא במוקד העניין של דניאל ברנד. מטרתו הכפולה היא להוכיח שהמנהיגות הארץ ישראלית לא פעלה כדי להציל יהודים. אביו, יואל ברנד, נשלח לקושטא כדי להביא את הצעתם של הגרמנים ל"עסקה" המוכרת בכינוי "דם תמורת משאיות". ההבטחה הייתה שאם יצליחו היהודים לגייס סחורות שהיו נחוצות לגרמנים, ישחררו אלה אלפי יהודים ויניחו להם לצאת מגרמניה (לשם יישלחו תחילה, כי אחרת הם אינם "סחורה גרמנית", אלא – הונגרית). איש מנציגי היישוב לא חיכה לברנד בקושטא, וכמובן שגם לא הכינו בעבורו אשרת שהייה כמובטח. אדרבא, משנפגש אתם, לחצו עליו לשוב לבודפשט בידיים ריקות, וכשסירב – הסגירו אותו לידי הבריטים, שהחזיקו אותו במשך כמה חודשים במעצר.

דניאל ברנד מראה שוב ושוב כיצד בזכות הפעולות שנקטו הוריו ניצלו יהודים רבים. לדבריו – אפילו בזכות מהלכי המשא ומתן הפיקטיבי, שהרי לכולם היה ברור ש"העסקה" לא תצלח, הן משום שלא יוכלו לגייס כספים וסחורות בהיקפים שהגרמנים נקבו, והן משום שהאנגלים והאמריקנים לא היו מוכנים לקלוט את כל היהודים שהיו אמורים להשתחרר.

פול בוגדנור לא מסכים אתו גם בעניין הזה. לדעתו גם הגרמנים לא התכוונו באמת למשא ומתן ובכלל לא קיוו להשיג באמצעותו את הכסף או הסחורות. לדעתו השליחות והמשא ומתן היזומים נועדו רק לשמר את "השקט התעשייתי", ולאפשר להם להמשיך לרצוח ביעילות ובלי הפרעות. הגרמנים תבעו סודיות גמורה (ולכן הנזי ברנד לא נכנעה לעינויים ולא גילתה להונגרים את הסוד). את מי שירתה הסודיות? לא את הקורבנות שהמשיכו להירצח בקצב של שנים עשר אלף איש ביום.

מכל מקום, דבר אחד ברור: היישוב היהודי לא היה מעוניין להציל את כולם. וזאת אולי אחת הסוגיות המחרידות ביותר שעולה מהממצאים שיואל ברנד מעלה.

"אם ביכולתנו להציל רק 10,000 איש וצריכים אנו להציל 50,000 שיהיו לתועלת לבניין הארץ ולתחיית העם, ומאידך יש לנו מיליון יהודים שיהיו לנו למעמסה ובמקרה הכי טוב יהיו אלמנט אדיש, עלינו להבליג ולהציל את עשרת האלפים שאפשר להצילם מבין 50,000 – על אף התלונות והתחנונים של המיליון", כתב עסקן ציוני, אפולינרי הרטגלס, ששימש כמזכיר הפוליטי של ועד ההצלה ולימים כמנכ"ל הראשון של משרד הפנים. דעתו לא הייתה חריגה. ברנד מצטט את ההיסטוריון אריה מורגנשטרן, שכתב כי "נראה אפוא שבזמן אמת העדיפה ההנהגה הארץ-ישראלית לפעול על פי שיקולים פוליטיים של יצירת תדמית לתקופה של  אחרי המלחמה, ולא נקטה פעילות הצלה של ממש". מה שהנחה את ההנהגה לא היה המאמץ או אפילו הרצון להציל קורבנות רבים ככל האפשר, כותב ברנד, אלא "האינטרסים הביטחוניים והכלכליים של היישוב המקומי ויצירת תדמית שתקדם את האינטרס הפוליטי הציוני".

כבר בקונגרס הציוני ה-18, ב-1933, קבע בן גוריון כי "המהגר בא לקחת מהארץ, החלוץ בא לתת לארץ, לפיכך אנו תובעים זכות בכורה לעלייה החלוצית". לכן, כותב ברנד, "הנהגת היישוב הייתה רחוקה מחשיבה ממשית על הצלה והייתה שקועה במאבקיה הפנימיים בין האלמנטים 'הטובים' לבין ה'מזיקים'. המחשבה על הצלה לשמה, לעזור לאדם הנרדף והסובל באשר הוא, ללא כוונת רווח, לא טרדה את מנוחתם של מנהיגי המדינה שבדרך".

האם הייתה בכלל אפשרות להציל יהודים, להקטין את מספר הקורבנות? ברנד טוען שכן. כהוכחה לכך הוא מציין כיצד כשהועבר אל הגרמנים כופר כספי בסכום של חמישים אלף דולר, "הופסקו הגירושים מסלובקיה וההשמדה שם נפסקה לשנתיים".

עוד מסביר ברנד כי "כדי לחפות על דלות המעש בזמן אמת הומצאו שני מיתוסים חשובים שעליהם נשענה תפיסת השואה שהונחלה לציבור בישראל: (א) 'לא ידענו'; (ב) לא הייתה אפשרות להציל את יהודי אירופה או לעשות דבר כלשהו למענם." לטענתו, ההנהגה התכחשה להישגים של הוריו ושל פעילי הצלה אחרים בסלובקיה ובהונגריה, כי אלה "אינן עולות בקנה אחד עם המיתוסים הללו".

הוא מבקש להוכיח שהוריו צדקו. שהצנעת פעילותם היא עוול היסטורי בלתי נסבל. אפשר בהחלט להבין את ההתקוממות שהוא חש, ובעיקר – קשה להשלים עם תפישות העולם שרווחו כאן, ביישוב הארץ ישראלי, לפיהן יש להציל רק את מי שיהיה "שימושי" לצרכים "שלנו". "רשע, אדישות וסילוף". אכן. כמה מטריד, מעציב ומקומם.

19 thoughts on “דניאל ברנד, "במלכודת הרשע, האדישות והסילוף": את מי לא רצתה הנהגת היישוב להציל”

  1. 100 שנה למותה של חנה סנש ולציון זה האמת על ישראל קסטנר האיש שהיציל אלפי יהודים בשואה ושילם על כך בחייו בכדורי מרצח .וכיום נכדתו מאויימת כמוהו.
    האמת על ישראל קסטנר

    https://no666.wordpress.com/2021/07/12/%d7%94%d7%90%d7%9e%d7%aa-%d7%a2%d7%9c-%d7%a4%d7%a8%d7%a9%d7%aa-%d7%99%d7%a9%d7%a8%d7%90%d7%9c-%d7%a7%d7%a1%d7%98%d7%a0%d7%a8/

  2. תודה על הסקירה. אני עסוקה בקיטלוג הספר ואכן הפרשה הזאת תמוהה ומעלה הרבה שאלות מביכות.

  3. ככל הנראה, כל מה שנכתב על הפרשה הזו הוא מגמתי, ובהרבה מקרים הכוונה היא לנגח, או להיפך, לגונן על, הנהגת הישוב אז, מתוך רצון לזהותה עם הנהגת מפא"י והשמאל בכלל לאחר הקמת המדינה. על סמך מה, עפרה, את כה מזלזלת בהכרעת בית המשפט העליון בערעור, הכרעה שהפכה את פסק הדין הקודם עם אמירתו הנוראה של בנימין הלוי "קסטנר מכר את נשמתו לשטן". ואת מופתעת מכך שדניאל ברנד מזכיר את פסק הדין הזה, שאיננו סתם 'פסק דין שני', אלא הוא הקובע מבחינה משפטית. את מצביעה על כך שיש להיזהר בדבריו של דניאל ברנד, אבל מפעילה זהירות זו בעיקר כשדבריו אינם הולמים לדעה שקבעת מקריאת ספר קודם. לפני שנים ראיתי בטלביזיה תוכנית על פרשת קסטנר שבה דיבר פרופ' יהודה באואר, מבכירי ובחירי חוקרי השואה, והוא קבע שקסטנר פעל מתוך רצון להציל יהודים, זה היה מניעו העיקרי. לדוגמה הצביע על כך שקסטנר יצא לשוויץ, בהסכמת הנאצים, אבל לא נשאר שם כדי להציל את עצמו, אלא חזר להונגריה.
    עוד שתי הערות. אחת, שמואל תמיר, איש אצ"ל לשעבר, שהיה עורך הדין של גרינוולד במשפט והקטגור העיקרי של קסטנר, בנה את הקריירה הפוליטית שלו לאחר מכן במידה רבה על סמך משפט זה, שפרסם את שמו הרבה מעבר לחוגי עורכי הדין. שנית, הרי זו הייתה תביעת דיבה שקסטנר הגיש נגד גרינוולד. אם היה אשם כפי שנטען, מדוע עשה זאת? וכי לא ידע שמעשיו יתגלו. בודדים שמו לב לדבריו של גרינוולד, אדם תמהוני שפרסם 'אגרת' עם תפוצה מצומצמת מאוד.

    1. אבינועם שלום,
      צר היה לי מאוד לקרוא את דבריך, במיוחד את שאלתך מדוע אני "מזלזלת" בהכרעת העליון. אני ממליצה לך מאוד לקרוא את המחקר שערך ההיסטוריון האנגלי פול בוגדנור. הוא התפרסם בספר Kasztner's Crime
      שכתבתי עליו כאן: https://ofra-offer-oren.com/2017/01/23/%D7%A4%D7%95%D7%9C-%D7%91%D7%95%D7%92%D7%93%D7%A0%D7%95%D7%A8-%D7%A4%D7%A9%D7%A2%D7%95-%D7%A9%D7%9C-%D7%A7%D7%A1%D7%98%D7%A0%D7%A8-%D7%92%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%99%D7%99%D7%9D-%D7%97%D7%93%D7%A9/
      ואולי כדאי שתקרא גם את הספר "האמנם נרצח פעמיים" של אלי רייכנטל:
      http://www.bialik-publishing.co.il/index.php?dir=site&page=catalog&op=item&cs=1454&langpage=heb&category=44
      מהדברים שכתבת בתגובתך כאן ברור שידיעותיך על הפרשה אינן מעמיקות. גם הישענותך על דברים שאמר יהודה באואר אינה עוזרת לטיעוניך, שכן פול בוגדנור, כפי שתוכל לראות בספרו, מקעקע ביסודיות את כל טענות ההגנה שבאואר מעלה בניסיון לתמוך בגרסאותיו השקריות בעליל של קסטנר.
      לא אפרט כאן כי הפרטים רבים לאינספור, וכדי להבינם מוטב לקרוא את המחקר. הספר זמין באמזון, גם בקינדל, והוא מרתק.
      מכל מקום, ובקווים כלליים מאוד: בוגדנור מוכיח כי קסטנר לא רק הסתיר מידע, אלא ממש הפיץ שקרים שנועדו להשקיט את יהודי הונגריה ולשתק אותם.
      אתה טוען כנגדי שאני "מזלזלת" בפסק הדין השני של העליון. החוקר וההיסטוריון פול בוגדנור מפריך את מירב הטיעונים שנכתבו בפסק הדין השני, ומראה מדוע וכיצד השופטים טעו בפרשנויותיהם, שנטו כל העת להקל על קסטנר ו"להבין" אותו (אולי מכיוון שבין שני פסקי הדין נרצח). כפי שכבר צוין, חלק גדול מהראיות המוכרות כיום לא היו ידועות אז לשופטים!
      בעניין שאלתך מדוע קסטנר תבע את גרינוולד על דיבה – מה שבעיניך מתפרש כהוכחה לכך שקסטנר ידע שאינו אשם במאומה, אלי רייכנטל מראה בספרו כיצד הממסד כפה למעשה על קסטנר את הגשת התביעה, בניגוד מוחלט לרצונו! הטיעון שגרינוולד היה תימהוני אינו מעלה ואינו מוריד. הוא פשוט לא רלוונטי לצורך העניין.
      בדבר אחד אתה צודק במובלע: מדובר כאן על פרשה שעוצמתה הרגשית טרם פגה, ובצדק. העניין שלי בכך אינו פוליטי. אותי מעניין מדוע הסתירו מידע מציל חיים מבני משפחה שיכולתי להכיר, אילו ניצלו, ויכלו להינצל, כי גרו ממש בסמוך לגבול עם רומניה.

      1. עפרה, תודה על תשובתך המקיפה. נכון שאינני בקי בכל היבטי הפרשה הסבוכה הזו, ואין בדעתי לנסות ולחקור אותה (החיים קצרים, וכו' ). רציתי בעיקר להצביע על כך שיש מחלוקת, דעות שונות, ופירושים שונים למאורעות. כל ספר, יסודי ככל שיהיה, הוא 'המלה האחרונה' רק עד שיופיע הספר הבא.

        1. אכן, יש מחלוקת. אבל המשוואה בפרשה שלפנינו אינה שקולה. לא מדובר בתיאוריה שעוד ספר יכול לסתור, אלא במחקר מקיף, מפורט ומשכנע שמוכיח באמצעות מסמכים רבים את פשעיו של קסטנר. מהצד השני לא מוצגות סתירות עובדתיות.

      2. טעות אחת, לא קסטנר תבע ולא הממסד כפה עליו לתבוע – היועץ המשפטי לממשלה הוא מי שתבע, וקסטנר נגרר שלא בטובתו למשפט שהוא לא רצה בו.

  4. עופרה שלום, בלוג מרתק. ככל שיהיו בספרו של ברנד גילויים מעניינים או קרובים לאמת, הוא לעולם לא יוכל להיחשב כמי שמעמיד תיזה אובייקטיבית. מעצם קירבתו המשפחתיח לחלק מהנפשות הפועלות ( אביו, אמו, מאהבה) הוא לעולם יהיה בהכרח מחבר תלוי. זאת בניגוד לפול בוגדנור שגישתו אובייקטיבית ובלתי תלוייה. לנגד עיניו של ברנד עמדה המגמה והנטיה להעמיד את אביו ואמו באור חיובי. אולם בשל חיבתה של אימו לקסטנר הרי שבעל כורחו הוא הוצרך במקרים רבים לא להציגו כשלילי או לפחות לא לספר את כל האמת. אם היה מציג את קסטנר בכל השלילה שבו זה היה מעמיד גם את אמו באור שלילי. אגב, קסטנר נורה אחרי הפסיקה במחוזי או אחרי שהעליון טיהר אותו? נדמה לי בין לבין.

  5. עניין הצלת היהודים מסלובקיה, הוא בדיחה. בזמן שלא הרגו שם, הרגו במקום אחר. ההורגים לא שבתו.

    אגב, האם גם פרוידיגר מוזכר בספר?

השאר תגובה