הרלן קובן, "תישאר קרוב", מדוע הוא ספר מיזוגני ומסוכן

לכאורה אין סיבה ממשית לעסוק בספר שכתב הרלן קובן. הכול יודעים שיש לכתיבתו רק מטרה אחת: לבדר, למתוח, להפתיע. כשהקורא סוגר את הספר הוא אינו אמור לשקוע בהרהורים או לצפות לתובנות מעמיקות. זוהי קריאה אסקפיסטית טהורה שיש לה רק מטרה אחת: להשתעשע. הרלן קובן הוא סופר של רבי מכר שמצליחים מאוד ברחבי העולם. וכמעט כל ספריו (28 עד כה) תורגמו לעברית. הראשון שבהם ראה אור ב-2004, ולווה במסע פרסום יוצא דופן: "ידיעות ספרים" הבטיחו להחזיר את הכסף לכל מי שלא יאהב אותו. המהלך הצליח מאוד ודווח על מכירות של מאה ועשרים אלף עותקים.

דווקא משום כך ראוי להתעכב על סוגיה שמתעוררת באחד מספריו של קובן, תישאר קרוב שראה אור ב-2013 בידיעות ספרים (בתרגומו של ירון פריד). המסרים הסמויים המופיעים בספרים שרבים כל כך קוראים אותם מחלחלים בלי ספק ונטבעים בתודעה, אולי אפילו בלי שהקוראים ישימו לב לכך.

המסר המובלע בספר שלפנינו מטריד ומקומם מאוד. השקפת העולם המשתמעת ממנו היא שלגיטימי לאישה להיות נערת ליווי, חשפנית, אישה בזנות; שרבות מהנשים שנקלעו למציאות הזאת, שבה הן מוכרות את גופן, למעשה נהנות מאורח החיים שבו בחרו כביכול, בשל הריגושים שהוא מעניק להם: היא "אהבה את מה שעשתה. כן, אהבה. זה היה כיף, זה היה מסעיר וזה היה מחשמל. משהו תמיד קרה, ותמיד היתה תחושה של סכנה ואפשרויות ותשוקה". מדובר כאן על אישה בזנות, כן? מישהי שנאנסת שוב ושוב, שהגיעה למצב של חוסר שליטה מוחלט על חייה, שסובלת בלי ספק מאלימות יומיומית – כמתואר בטבלה שלהלן.

מתוך כתבה בעיתון הארץ

כמו כן מסתבר מהספר שגבר יכול להיות מאוהב באישה, ובכלל לא לקנא לה כשהיא "נותנת למישהו ריקוד פרטי", שהוא מסוגל לצפות בה "באהבה" ולחכות לסוף הערב כי הוא יודע "שבסוף היום – או הלילה – היא תהיה שלו." איזו מציאות מעוותת, שמוצגת כאילו היא סבירה ונורמטיבית!

אפילו כאשר אישה מצליחה להיחלץ מהחיים בזנות, נישאת ומנהלת חיים של רעיה ואם מהפרברים (במציאות זה כמעט לא קורה), בשלב מסוים בחייה היא עלולה על פי הספר להתגעגע לעולם שנטשה. להשתעמם מאורח החיים הבורגני שאימצה לעצמה, ולהשתוקק אל המציאות ההיא, של ברים אפלים ומגעים מיניים בתשלום עם גברים שונים ורבים.

זהו מסר מבחיל ומסוכן. כל מי שקרא אי פעם ספרות מחקר העוסקת בנשים שנקלעו לזנות יודע שהמיתוס של הסטודנטית העליזה שמשלימה הכנסה הוא שקרי, וכי הוא נועד אולי, במקרה הטוב, להקל על מצפונם של צרכני זנות. מי שמכיר את דף הפייסבוק When He Pays המתעד את השיח המתועב והמבחיל, הגס והמחפיץ של הגברים הללו, לא יוכל לעולם להאמין לזחיחות שבה מצייר הרלן קובן דמות של אישה שמתגעגעת לחיים של אישה בזנות. וזה לא שהסופר אינו מודע לבעייתיות של המסר שלו. כדי לסתור כביכול את ההתנגדות שתעורר הדמות שהוא מתאר בספרו הוא מקדים תרופה למכה ומצהיר מפיה שמעולם לא הייתה קורבן לגילוי עריות. בספרה מופקרות  מביאה העובדת הסוציאלית ענת גור נתוני מחקר המוכיחים כי הרוב המוחלט של נשים בזנות נפגעו מינית בילדותן, ורובן היו קורבנות לגילוי עריות.

"עשיתי בחיים שלי בחירות שאנשים לא מבינים, אבל אין לי חרטות," אומרת אחת הדמויות בספר: ברמנית במועדון חשפנות. גם היא מתוארת כמי ששמחה בחלקה, כי מה יכול לשמח אישה יותר מאשר לראות את חברותיה חושפות את גופן בפומבי, רוקדות בחיקם של זרים, נאנסות, שותות לשוכרה או מסממות את עצמן כדי לברוח מהמציאות? אכן, חיים עליזים ושמחים, כדבריה: "בשביל כמה מהבנות זאת חגיגה." הרלן קובן מבטא עיוורון מוחלט באמירה הזאת, שהוא שם בפיה של אישה.

לאמתו של דבר, צחנה מיזוגנית לא קלה עולה מהכתוב. הנשים מניפולטיביות, מפחידות, שקרניות, מרסקות את לבם של גברים. אמנם כשהן שקועות בזנות הן "חוגגות ועליזות" כביכול, אבל למעשה הן חפצים. אפשר לזלזל בהן ולהתעלם מעצם הרעיון שיש להן רגשות. רק אם מישהי נהפכת לאישה מהוגנת מהפרברים היא מתחילה להדיף ריח של לילך, מטפלת במסירות אין קץ בחמותה הזקנה ובילדיה – ממש ברוח הקדֵשה והקדושה או חוה ולילית. אפילו התיאורים עצמם דוחים ומרמזים על שנאת נשים: מישהי "גדולה, שופעת ומקומרת במקומות הנכונים […] שולחת "חיוך עקום. שערה הבלונדיני היה נפוח מדי וצבוע בגסות", ונשים מגניבות לעברה מבטים "כאילו הייתה איזה נגיף מסוכן שחותר להשמיד את כל יסודות קיומן הפרברי".

בעיני זהו תיאור די מדויק לסכנה שהספר הזה עצמו נושא בחובו.

Harlen Coben Stay Close

10 thoughts on “הרלן קובן, "תישאר קרוב", מדוע הוא ספר מיזוגני ומסוכן”

  1. עופרה אני מסכים איתך לחלוטין מחד אבל מאידך אני לא מסכים שאנשים לא נהנים שם, ושלפעמים אין געגועים
    תנסי לדמיין מכור שמתגעגע להרואין שלו האם זה אומר שהיה לו טוב שם שהוא לא סבל
    זה גם לא אומר שלא היו לו רגעי הנאה מטלטלים
    אלו החיים מלאי מורכבות אנשים יכולים להנות ולסבול כאחת
    קשה לתת לכולם גוונים אחידים

    1. כשאתה מדבר על "אנשים" אתה מתכוון לנשים שנאנסות שוב ושוב על ידי גברים שקונים את גופן? אתה באמת מאמין שיכולה להיות בכך הנאה? אני מציעה לך לצפות בשיחה של גבי גזית עם אישה חכמה ורהוטה שהייתה בזנות. והיא מספרת משהו על הסבל והזוועה. על השקרים העצמיים ועל השקרים שמספרים לעצמם גברים שמוכנים לשכנע את עצמם שמישהי שם לא סובלת סבל איום ונורא. בבקשה: https://www.facebook.com/sari.lazar.3/videos/10154300806771009/

  2. תודה רבה עופרה. לא קראתי את הסופר אבל אני מסכימה עם דברייך. את מסבירה בבהירות בצירוף עובדות. לא מזמן נתקלתי במקרה ברישומים של אדגר דגה שעשה אותם בבתי בושת בפיגאל והם גרמו לי לשוק. הנשים האומללות מוצגות בהן כסחורה, בדיוק כמו שכתבת. סגירתם החוקית של בתי הבושת בפיגאל ב-1946 לא פתרה את הבעייה הכאובה. נשים שבחרו בדרך החיים הזאת ונהנות מכך, מספרן מועט.

      1. לפני כמה שנים, יותר נכון לפני הרבה שנים, צפיתי בטלוויזיה בתכנית שבה השתתפה אישה לא צעירה שניהלה חיים של זונת חלון אדום באמסטרדם. היא הייתה כבר ותיקה במקצוע ולפניה היו עוד כמה שנים עד ליציאה לגמלאות. היא שברה לי את כל מה שחשבתי עד אז. היא הייתה מהודרת, רהוטה, משכילה, בעלת ביטחון אישי, וכל הגברים בתכנית נפלו שדודים בקסמה. היא אמרה שהיא שולטת להפליא בחייה ואלה היו החיים שהיא רצתה בהם. נראה לי שהיא ממש במיעוט אבל אחרי שראיתי אותה והיא נחקקה עד היום בזכרוני, לא הייתי מצהירה בפסקנות שמקרים כאלה לא קיימים.

          1. יכול להיות, אינני מתמצאת בנושא. רק אוסיף שאני זוכרת עד היום שהיא ענדה שרשרת קולר שהבליטה את יופייה האצילי ועוררה את התפעלותי.

        1. שני תיקונים: הראשון בעברית. ביטחון עצמי כמובן ולא ביטחון אישי. והשני אינפורמטיבי. האישה היא בלגית, מדובר ברובע החלונות האדומים בבריסל.

להגיב על עופרה עופר אורןלבטל