שייקספיר, "המלט": להניף ראי אל מול הטבע

המלט:
תגיד את המונולוג, אני מבקש ממך, כמו שהדגמתי לך, מרפרף על הלשון. אבל אם תלעס אותו בכל פה, כמו שעושים רבים מן השחקנים שלנו, היה מוטב לי שכרוז העיר היה אומר את השורות שלי. גם אל תנסר את האוויר יותר מדי ביד שלך, ככה. בעדינות. כי גם בלב הסערה, או הסופה, או – אם מותר לומר – טייפון הרגשות שלך, אתה צריך לאמץ לך מין מתינות שתיתן לזה זרימה חלקה. אח, זה מעליב אותי ממש עד עומק הנפש לשמוע איזה טיפוס מתלהם עם פאה מקושקשת על הגולגולת קורע את הרגש לגזרים, מה גזרים – סמרטוטים, כדי לפוצץ את אוזני הקהל הרחב, שעל-פי-רוב לא מסוגל לקלוט שום-דבר חוץ ממראות-עיניים ורעשים באוזניים שאין להם קשר לכלום. אני בעד שילקו טיפוס כזה עם שוט על שהוא מְוַולְגֵר את הוולגריות –  רעשן, מיושן, מלא אש ועשן.  בבקשה ממך, הימנע מזה.

שחקן א':
יסמוך עלי, כבודו.

המלט:
אבל שלא תהיה מתון מדי. תן לטעם הטוב שלך להיות לך מדריך. תתאים את הפעולה לַמילה, את המילה לַפעולה, והכל בתנאי אחד, שלא תחצה את גבול הפשטות של הטבע. כי כל מה שעשוי למעלה מן המידה הוא רחוק ממטרת המשחק, שמאז ועד היום היתה – והיא עדיין – להניף ראי אל מול הטבע, להראות לַטוב את הקלסתר שלו, לרֶשע את הפרצוף שלו, ולכל הדור את החותָם והצורה שלו. עכשיו, אם זה עשוי בהגזמה, או ברשלנות, גם אם זה גורם לַהדיוטות לצחוק, זה גורם לַנבונים עגמת-נפש; והמשפט של אלה חייב לשקול על המאזניים שלך יותר מאולם מלא של אחרים. אח, יש שחקנים שראיתי אותם משחקים, ושמעתי אחרים מהללים אותם, אפילו עד הגג, ש – בל אחטא בשפתי – לא רק שלא דברו והתהלכו כמו בני-תרבות, או כמו קניבלים, וגם לא כמו בני-אדם בכלל, אלא קרטעו ושאגו עד-כדי-כך שהיה נדמה לי שאיזה שוליה שולי של הטבע הוא שברא את האדם, ולא עשה עבודה מי-יודע-מה, כל-כך דוחה היה החיקוי שלהם למין האנושי.

שחקן א':    אני מקוה שאצלנו זה תוקן במידת-מה, אדון.


מערכה שלישית, תמונה 2 לעברית: דורי פרנס


to hold, as 'twere, the mirror up to nature
Hamlet Act III, Scene 2

3 thoughts on “שייקספיר, "המלט": להניף ראי אל מול הטבע”

  1. קטע נפלא ובלתי נשכח. תודה מקרב לב.

    במקרה אתמול בבוקר ביקר אצלי חבר טוב (זמר ג'אז חובב) ההקשר של "ידיים מתנופפות" עלה, והזכרתי אותו.
    שוב אני מוצא את עצמי "סובל" קצת בגין התרגום של דורי פרנס.
    אני חייב להתגבר על זה. להתעשת. הרי ברור שהגוף שלי "טועה". חבל שזה הגוף היחידי שיש לי.

    קבלו לדוגמא את גירסת שלונסקי למשפט המסיים:
    ".. כל-כך נטויי גרון התהלכו וגעו בקול עד כי אמרתי בליבי : אין זאת כי אם אחד השוליות אשר לטבע עשה את האנשים הללו, וגם הרע לעשותם. כל-כך מאוס היה חיקוים אשר חיקו את המין האנושי.." .
    נדמה לי שפרנס לוקה קצת בהקפדה על הריתמוס. או שהוא מוותר לעצמו בשם העכשוויות (הרי מה זה "ריתמוס" בימינו. כמעט מילה גסה), או שפשוט חסר לו החוש, שלשלונסקי יש בשפע עולה על גדות.

השאר תגובה