רוברט פרוסט: הסיפור המפתיע שמאחורי שירו "הדרך שלא נבחרה"

השיר The Road not Taken שכתב המשורר האמריקני רוברט פרוסט בשנת 1914 נחשב לאחד השירים החשובים והקלאסיים בספרות האמריקנית. בשנת 2000 נבחר כשיר האהוב ביותר על האמריקנים, על פי דיווח של העיתון גרדיאן.

,Two roads diverged in a yellow wood
And sorry I could not travel both
And be one traveler, long I stood
And looked down one as far as I could
To where it bent in the undergrowth

,Then took the other, as just as fair
And having perhaps the better claim
Because it was grassy and wanted wear
Though as for that, the passing there
Had worn them really about the same

And both that morning equally lay
In leaves no step had trodden black
Oh, I kept the first for another day
Yet knowing how way leads on to way
I doubted if I should ever come back

I shall be telling this with a sigh
– Somewhere ages and ages hence
two roads diverged in a wood, and I
I took the one less traveled by
.And that has made all the difference

הנה אחד מתרגומיו הרבים לעברית:

השביל שלא נבחר

תירגם מאנגלית: אמיר אור

שְׁנֵי שְׁבִילִים נִפְרְדוּ בְּיַעַר צָהֹב,
אַךְ לָלֶכֶת בַּשְּׁנַיִם, הִרְהַרְתִּי בְּעֶצֶב,
אֵינֶנִּי יָכוֹל – אָז עָצַרְתִּי לַחְשֹׁב,
מַרְחִיק אֶל הָאֶחָד מַבָּטִי לְלֹא סוֹף
לְאָן שֶׁפִּתּוּלָיו נֶעֶלְמוּ בָּעֵשֶׂב;

לַשֵּׁנִי אָז פָּנִיתִי, מְבַקֵּשׁ לְהַשְׁווֹת,
אִם רָאוּי הוּא יוֹתֵר, כִּי גַּם הוּא כֹּה יָפֶה,
שׁוֹפֵעַ רֹב יֶרֶק, וּמְעוּט עֲקֵבוֹת;
אַךְ שְׁנֵיהֶם הָיוּ נְתִיבוֹת עֲזוּבוֹת
שֶׁמִּדְרַךְ הַהוֹלֵךְ בָּם שְׁחָקָם בְּשָׁוֶה,

וּבַבֹּקֶר הַהוּא הִשְׂתָּרְעוּ לִקְרָאתִי
בְּשַׁלֶּכֶת שֶׁאִישׁ לֹא הִשְׁחִיר אֶת פָּנֶיהָ.
אָהּ, הָרִאשׁוֹן – לְיוֹם אַחֵר נְצַרְתִּיו!
אַךְ יָדַעְתִּי שֶׁנָּתִיב מוֹבִיל אֶל נָתִיב,
וְסָפֵק אִם אָשׁוּב עוֹד אֵי־פַּעַם הֵנָּה.

אֵי־שָׁם, אֵי־פַּעַם, לֹא בְּלִי אֲנָחוֹת
בַּחֲלֹף הַשָּׁנִים אֲסַפֵּר זֹאת בְּקוֹל:
שְׁנֵי שְׁבִילִים בַּיַּעַר, לִבְחֹר אוֹ לִדְחוֹת –
אַךְ פָּנִיתִי בְּזֶה שֶׁדָּרְכוּ בּוֹ פָּחוֹת,
וְזֶה הַהֶבְדֵּל שֶׁשִּׁנָּה אֶת הַכֹּל.

 


תרגום נוסף, מאת יעקב שקד

שׁתֵּי דּרָכִים הִתפַּצּלוּ בְּיַעַר צָהוֹב,
חֲבָל, בִּשׁתֵיהֶן לֹא יָכוֹלתִּי לִבחוֹר,
הָיִיתִי אֶחָד רַק. זְמַן רַב עַד מַכאוֹב,
בָּחַנתִּי אַחַת בְּמַבַּט חַד וְטוֹב,
עַד מְקוֹם הִתעַקּלָה בַּסּבַך אֶל הַשּׁחוֹר.

וְאָז הָלַכתִּי בַּשּׁנִיָּה, אַף הִיא נָאוָה
וּמפַתָּה קצָת יוֹתֵר מִצִּידָהּ,
כִּי גָּדלוּ בָהּ דּשָׁאִים, לִשׁחִיקָה מִתאַוָה,
אַף כִּי כֹּל אֵלֶּה אֲשֶׁר הָלכוּ בָהּ
שָׁחֲקוּ אוֹתָן בָּהּ בַּמִּידָּה.

וּשְׁתֵיהֶן דּוֹמוֹת שָׁכבוּ שָׁם בָּאוֹר
בְּעָלִים שֶׁצּעָדִים לֹא הִשׁחִירוּ.
אֶל הָרִאשׁוֹנָה עוֹד חָשַׁבתִּי לַחֲזוֹר!
אַךְ מִדֶּרֶך דְּרָכִים זוֹ אֶל זוֹ לַחֲבוֹר
סָפֵק אִם אוֹתִי הֵן אֵלֶיהָ יַחזִירוּ.

אֲנִי אֲסַפֵּר נֶאֱנַח בְּצַעַר,
אֵי פֹה בְּמֶרְחָק זְמַן גָּדֵל:
שְׁתֵּי דְּרָכִים הִתְפַּצְּלוּ בַּיַּעַר,
בָּחַרְתִּי בָּזֹאת שֶׁהָלְכוּ בָהּ פָּחוֹת,
וְזֶה מַה שֶׁעָשָׂה אֶת כֹּל הַהֶבְדֵּל.


כאן, (באתר של הדרכת טיולים), כאן  (בוויקיטסט), ויש ודאי גרסאות נוספות.

"הדרך שלא נבחרה" מופיע באנתולוגיות ומרבים ללמד אותו. בישראל הוא נכלל כבר שנים בתוכנית הלימודים של לימודי האנגלית בבתי הספר התיכוניים, כמעין אבן יסוד של הספרות האמריקנית. אין כמעט בוגר בית ספר תיכון בישראל שלא למד את השיר, שינן אותו, פירש את הסימבוליקה שבו: היער המצהיב המסמל את החיים ושתי הדרכים המסמלות את הבחירות הבלתי נמנעות שכל אדם ניצב בפניהם שוב ושוב.

אלפי תלמידים ברחבי העולם נאנחים ביחד עם המשורר ולומדים להסביר שאת האנחה אפשר לפרש בשני אופנים: כמביעה סיפוק ורווחה, כי הבחירה הצליחה, או ככזאת שמביעה צער וחרטה, שהרי "נָּתִיב מוֹבִיל אֶל נָתִיב", ואין דרך חזרה.

רבות נכתב על השיר. הנה למשל מה שכתבה עליו עדנה אולמן-מרגלית: "הוא כובש כבר בקריאה ראשונה. בד בבד מהלכת קסם על הקורא האווירה המהורהרת והרת הגורל השורה על השיר. נושא השיר הוא הבחירה שנאלץ המטייל ביער לבחור באחת משתי הדרכים המתפצלות למולו, ורק באחת. המטייל מרוצה כנראה בסופו של דבר מהדרך שבחר בה, הדרך 'שהלכו בה פחות', אבל לאורך ימים ושנים מלווה אותו תחושה של החמצה בלתי נמנעת בשל הדרך שלא הלך בה ואשר את טיבה ואת מחוז חפצה לא ידע לעולם."

קוראיו של השיר תוהים לא פעם מה הייתה הבחירה שעליה כתב רוברט פרוסט. הדובר מדגיש כי שתי הדרכים לא היו שונות מהותית זו מזו: "לַשֵּׁנִי אָז פָּנִיתִי, מְבַקֵּשׁ לְהַשְׁווֹת, / אִם רָאוּי הוּא יוֹתֵר, כִּי גַּם הוּא כֹּה יָפֶה, / שׁוֹפֵעַ רֹב יֶרֶק, וּמְעוּט עֲקֵבוֹת", כלומר – שתי הדרכים כמעט זהות בעיניו, אבל בסופו של דבר הוא מחליט לפסוע בשביל שהיה שונה רק במעט: "מְעוּט עֲקֵבוֹת", כלומר – בנתיב השגור פחות, המקורי יותר, זה שפחות אנשים בחרו בו. האם התכוון לבחירה של מקצוע בחיים? של אישה לשאת? של עיר לגור בה?

לא ולא.

הסיפור האמיתי העומד מאחורי כתיבתו של השיר מצמרר ומזעזע!

רוברט פרוסט האמריקני ניסה בשלב מסוים של חייו להגר לאנגליה, ביחד עם אשתו ומשפחתו הגדלה. (שישה ילדים נולדו להם במרוצת השנים, אך לא כולם שרדו). ניסיונו כחוואי בניו המפשייר לא צלח, והוא ניסה את מזלו מעבר לאוקיינוס.

הבקתה של רוברט פרוסט בוורמונט

בשנים שחי באנגליה התיידד עם כמה אנשי ספרות אנגליים, ביניהם עזרא פאונד, שעזר לו להוציא לאור את ספרי השירה הראשונים שלו.

חבר אנגלי אחר שאתו התיידד באותם ימים היה סופר בשם אדוארד תומס, שכתב עשרות ספרי פרוזה ואלפי ביקורות ספרותיות. ביום שפרצה מלחמת העולם הראשונה (אז כמובן לא ידעו עדיין למה תתפתח המלחמה האיומה ההיא, זאת שנהרגו בה 16 מיליון בני אדם ונפצעו 20 מיליון!), טיילו רוברט פרוסט ואדוארד תומס, לא הרחק מביתו של פרוסט בגלוסטשייר שבדרום מערב אנגליה. תומס היה בן 36. פרוסט בן 40. הם שוחחו על המלחמה, תהו אם מהמקום שבו הם משוטטים יוכלו לשמוע את רעם התותחים.

רוברט פרוסט ואדוארד תומס
רוברט פרוסט ואדוארד תומס

 

כמה חודשים אחרי כן, בנובמבר, התרחש אירוע שהשפיע מאוד על תומס. פרוסט והוא טיילו שוב, כדרכם, באזור הכפרי הסמוך לביתו של פרוסט, עד שנתקלו לפתע  בשומר צַיִד. השומר טען שהם מסיגי גבול, איים עליהם בנשקו ואילץ אותם לסגת. תומס חש מושפל, והיה בטוח שחברו רואה בו פחדן. הוא לא הצליח להשתחרר מזיכרון המקרה, שהמשיך לרדוף אותו במשך זמן רב. הוא חש נלעג ומיוסר. למרות התיעוב שרחש כלפי מלחמה בכלל וּלְאוּמנוּת בפרט, השפיע עליו  העימות עם שומר הציד עד כדי כך, ששקל להתגייס לצבא כדי להוכיח לעצמו שאינו עלוב נפש, כפי שחש. התלבטויותיו והיסוסיו נמשכו, עד שחברו כתב למענו את השיר "הדרך שלא נבחרה": "שְׁנֵי  שְׁבִילִים נִפְרְדוּ בְּיַעַר צָהֹב, / אַךְ לָלֶכֶת בַּשְּׁנַיִם, הִרְהַרְתִּי בְּעֶצֶב, /אֵינֶנִּי יָכוֹל…" וכן הלאה.

היה בשיר מסר אישי, מבודח: לא פעם טיילו שני החברים בחיפוש אחרי פרחי בר או קיני ציפורים, ובסופה של הדרך נזף תומס בעצמו, כי בַּשְׁביל שבחר לא  הגיע אל האוצרות שקיווה למצוא. פרוסט השתעשע מכך שנבצר מחברו לחוש מרוצה ומסופק, ולכן הקניט אותו: "לא משנה באיזו דרך תבחר, תמיד תיאנח ותצטער שלא בחרת בדרך האחרת."

השיר השפיע על תומס עמוקות. הרבה יותר מכפי שפרוסט התכוון, ולמרבה הפליאה והעצב, הטה את הכף. תומס הגיב לשיר בזעם. פרוסט ניסה להפיס את דעתו. להסביר לו את נימת הלגלוג המבודחת הקלה שבה השתמש במילה "אנחה". תומס לא נרגע. והחליט להתגייס.

פרוסט חזר לארצות הברית, ולקח אתו לשם את בנו של אדוארד. מלכתחילה תכננו לגור בניו המפשייר בשכנות – זאת הייתה "הדרך האחרת", שתומס לא בחר בה!

תומס הגיע לשדה הקרב באראס, שם נהרג בחג המולד של שנת 1917, כחודשיים בלבד אחרי שהגיע לצרפת.

לימים כתב פרוסט במכתב לאחד מידידיו כי אדוארד תומס "הוא האח היחיד שהיה לי אי פעם."

בדיילי מייל נכתב לפני שלוש שנים על "הגאון שנהרג, רק משום שלא הבין בדיחה."

צילום של אדוארד תומס מתוך הדיילי מייל
צילום של אדוארד תומס מתוך הדיילי מייל

 

פרוסט גילה שוב ושוב שקוראיו אינם מבינים את ההלצה. "השתדלתי להבהיר שאני מתבדח," אמר לקהל שומעיו בהקראה באחת המכללות, אבל לא הצלחתי. Mea culpa," הוסיף: "אַשְׁמָתִי".

סיפורו של שיר x net

28 thoughts on “רוברט פרוסט: הסיפור המפתיע שמאחורי שירו "הדרך שלא נבחרה"”

  1. פרוסט ותומס.
    מה למידת איכותה של יצירה ולנסיבות היוולדה ?
    אוי לה אם זקוקה היא להקשר מציאותי/עובדתי להבהרתה.
    האם- דוגמא – ידיעת מינו של עץ (ברוש? אקליפטוס? רימון?) .. ידיעת שמן של ערים .. רחובות… – תעלנה או תורדנה מידת איכותה של היצירה האלתרמנית 'פגישה לאין קץ '?
    שירה הינה נשגבת כשהינה..נשגבת. והנשגב, בהגדרה, אינו מושא של ביטוי לשוני. נשגב הוא כל שאין לומר אותו. נותר רק- לשתוק אותו.

  2. הדרך שלא נבחרה רוברט פרוסט (ומחווה)

    ביער מצהיב טיילתי בשלכת,
    לשתיים התפצלה דרכי.
    היה עלי לצערי לבחור באחת בה ללכת.
    הסתכלתי באחת עד שנעלמה נמשכת
    בעיקול הדרך, בסבך השיחים.

    הסתכלתי בשנייה והיא יפה כמוה,
    אולי יפה ממנה אף הייתה.
    העשב שעליה נשאר זקוף וגבוה
    עקבות אנשים לא העמיקו בו לטבוע,
    או אולי בעצם כן דרכו שם באתה מדה.

    אותו בוקר דמתה האחת לרעותה
    בעלים שכיסום לא השחירו עקבות
    הראשונה, לפעם אחרת שמרתי אותה,
    לא אדע אם אי פעם אשוב לראותה
    למרות שידעתי, דרכים נפגשות.

    בעוד שנים רבות
    באנחה אספר ואמלל:
    שתי דרכים עמדו לפני כה שוות,
    בחרתי בזו שהלכו בה פחות,
    וזה מה שעשה את ההבדל.

    מחווה לשיר.
    השמש עלתה כבר מעל צמרות.
    רוח בוקר נשבה במעילי.
    שתי דרכים עמדו לפני כה ברורות,
    אך אני פניתי אל סבך היערות
    לפלס את דרכי משלי.

  3. עזרא פאונד היה משורר אמריקאי ולא אמריקאי כמו שכתבתם. הוא חי שנים רבות באנגליה ואחר כך באיטליה.

  4. שלום.
    הגיעה אלי אמירה של רוברט פרוסט, בתרגום שגוי.

    האם מישהו לכתוב באנגלית את האמירה המקורית? ואת התרגום המדוייק?

    האמירה:
    ♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
    הדרך היחידה מסביב היא להיכנס ישר פנימה.
    ♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡

    * אין כוונתי ש"תתקנו" את האמירה בניחוש,
    אלא ציטוט האמירה המדוייקת באנגלית . ורצוי תרגום ראוי.
    תודה רבה.

  5. שלום.
    רוברט פרטסט כתב אמירה, שהגיע אלי בתרגום שגוי.
    האם מישהו יודע מהי האמירה בץהמקורית באנגלית?
    ומהו התרגום הראוי?

    *אין אני מבקשת "תיקון התרגום, בניחוש על ידיכם, – אלא את האמירה המדוייקת"

    תודה רבה לכם.
    ●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○○○●○●○○●○●○
    האמירה:
    .."הדרך היחידה מסביב היא להיכנס ישר פנימה"

    ●○●○●○●○○○●○●○○●○●○●○●○●○●○●○●○●

  6. מוזר, התרגום של עדנה אולמן ( היינו יחד בקורס מכיות בצבא והיא הייתה ונשארה בזכרוני ובפי עדנה אולמן ) והדברים שכתבה על אודותיו בהארץ , שמורים אצלי במאגר ה׳יקרים וחשובים׳ ורק לאחרונה עיינתי בו שוב. כל גם קראתי לאחרונה את הסיפור המצמרר המלווה את כתיבתו של השיר והנה את כותבת עליו. איזה כיף. תודה גדולה
    נ. ב. אהבתי מאד את סיפורייך ושירייך המופיעם בבלוג

      1. לא הייתי הולכת רחוק עד כדי כך… השיר האמריקני הטוב ביותר…

        במקרים רבים אני דווקא לא בחברה טובה. אני ממש מתביישת לספר אבל אני לא מסוגלת לקרוא סופר ישראלי חשוב שמתורגם למיליון שפות ושכל ספר שלו נחשב ליצירת מופת. וזו לא הדוגמה היחידה שאני יכולה להביא על עצמי.

        על טעם וריח… עוד קלישאה שמכילה אמת גדולה…

  7. נסיבות כתיבת השיר שבהן הלצה וטרגדיה משולבות יחד באמת מפתיעות ושופכות אור על השיר ורשומתך מאוד מעניינת, כרגיל. אך לדעתי השיר מתעלה מעל הנסיבות ולא הכרחי לספר אותן לתלמידים מייד. הניתוחים הקלסיים שלו דווקא כן רלוונטיים בעיניי.

  8. מרתק, ומשנה את כל הפרספקטיבה על השיר, שהופך משיר הלל לבחירה לקינה על חוסר המשמעות שלה ועל הטראגיות של הפטאליות שלה. בעיניי חובה להציג אותו כל אימת שמלמדים את השיר, זה מעשיר אותו מאוד

  9. אוי, כמה מעניין וכמה נורא. הליטוף, החמלה, המבט המבודח, הפקחות, השנינות, לא עזרו לו-לתומס. הוא היה צריך להוכיח לעצמו שהוא "גבר-גבר". כמה עצוב. וכמה פרוסט צדק וצודק: לעיתים קרובות מדי אנחנו משחיתים את זמננו בגעגועים אל משהו לא-ידוע, אל הדרך שלא נבחרה, אל ההזדמנויות שכביכול הוחמצו. מוטב לעזוב ולהניח ולא ללכת בדרכו של תומס אל ההתאבדות. תודה, עופרה יקרה !!!!!!

השאר תגובה